“Beter goed gestolen dan slecht bedacht” hoor je geregeld als rechtvaardiging voor hergebruik door bijvoorbeeld fotografen of grafisch vormgevers. Voorbeelden zijn er te over. Zoals deze.
Op zaterdag 29 maart stond er in het Volkskrant Magazine een groot interview met Ariane Schlüter. Haar portret sierde de voorkant van het magazine. Hoewel portret, twee ogen, de suggestie van een neusgat en een felrood gestifte mond. Dat was alles wat we van La Schlüter zagen.
Het deed mij denken aan een foto van de Duitse modefotograaf van joodse afkomst Erwin Blumenfeld (1897 – 1969), die kort voor de Tweede Wereldoorlog naar de Verenigde Staten vluchtte. In 1950 leverde hij een foto voor de omslag van Vogue. één oog, een felrood gestifte mond en een tache de beauté, een al dan niet bewust aangebrachte moedervlek.
Zoekend naar de bewuste foto van Blumenfeld kwam ik nog meer tegen.
Twee maanden geleden was een portret van een zwarte man hot op social media. Het was een portret en face, maar zo geknipt dat het tegelijk een portret en profil werd.
Ook een dergelijk portret had het Volkskrant Magazine gesierd, en wel op 22 juni 2013. Ik had er toevallig een foto van gemaakt omdat het magazine (van zaterdagochtend) op vrijdagmiddag eerder in de bus lag dan de avondkrant.
En ook hier bleek Erwin Blumenfeld de bedenker te zijn. Talloze afbeeldingen zijn er te vinden van de zogenaamde two face optical illusion. Welke van de twee hieronder het origineel van Erwin Blumenfeld is en van wanneer de foto dateert, heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Nog meer gezichtsbedrog op mijn Erwin Blumenfeld-Pinterestbord